неділя, 17 січня 2016 р.

Відкритий урок з фізики для вчителів міста Вінниці вчителя Тютюнової О.І.



ТЕМА: Коливальний рух. Амплітуда коливань. Період коливань. Маятники     
Мета уроку: Ознайомити учнів з особливостями коливального руху, ввести поняття амплітуди, періоду та частоти коливань; ознайомити учнів з видами маятників; показати практичне застосування маятників у техніці, в побуті. Розвивати логічне мислення учнів, розширювати їх кругозір.Виховувати інтерес до предмета.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: навчальна презентація, комп’ютер, нитяний та пружинний маятники, фізичний маятник.


План уроку:
1.     Актуалізація опорних знань.
2.     Перевірка знань.
3.     Вивчення нового матеріалу.
4.     Розв`язування задач.
5.     Підсумок уроку.
6.     Домашнє завдання.
1.     Актуалізація опорних знань.
2.     Перевірка знань: (за допомогою презентації проводимо фізичний диктант, по завершенню діти обмінюються листками і звіряють відповіді )
ІІІ. МОТИВАЦІЯ:
         Чи знаєте ви про те, що 100 років тому в Америці в  Оклахомі зруйнувався міст? Давайте подивимось відео. (Відео «Руйнування моста»). 
Чому це сталося? Тому що міст коливався! Отже тема нашого уроку «Коливальний рух. Амплітуда коливань.»
       IV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ ТА ВМІНЬ
Сьогодні ми познайомимося ще з одним видом механічного руху — а саме, з коливальним рухом, бо цей рух  є одним з найпоширеніших у природі видів руху, і всі ми його неодноразово спостерігали. Наведіть приклади коливального руху? А ось ще деякі приклади коливального руху:
-         гойдалка;
-         гілки й листя дерев на вітрі;
-         під дією вітру коливаються висотні будинки;
-         автомобіль на ресорах під час руху;
-         струни музичних інструментів;
-         маятник заведеного годинника;
-         голосові зв’язки людини, коли видають звуки.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Розглянемо коливання кульки на нитці.
Яка особливість цього виду руху? (Цей рух повторюється через певний інтервал часу)
Коливальний рух це рух, який повторюється через рівні інтервали часу.
      Найпростіше досліджувати коливальні рухи за допомогою маятників.
Тягарець, що коливається на нитці, приклад найпростішого маятника.
Маятник це тверде тіло, яке здійснює коливання під впливом притягання до Землі або під впливом дії пружини.

Фізичні маятники це маятники, які коливаються під виливом притягання до Землі.
Пружинні маятники це маятники, в яких тіло коливається завдяки дії пружини.


Для дослідження коливального руху створили фізичну модель – математичний маятник.
Математичний маятник це фізична модель, яка являє собою матеріальну точку, підвішену на тонкій, невагомій і нерозтяжній нитці.
Наприклад математичним маятником можна вважати  металеву кульку діаметром 1-2 см підвішену на  нитці довжиною 1-2 м.

Характеристики коливального руху:
1.Амплітуда коливань це фізична величина, що дорівнює максимальній відстані, на яку відхиляється тіло від положення рівноваги під час коливань.
Амплітуду коливань позначають символом А.
Одиниця амплітуди коливань в СІметр:
[A] = м.
За одне повне коливання тіло проходить шлях l0 , який приблизно дорівнює чотирьом амплітудам:
l0 =4A

2.Період коливань це фізична величина, яка дорівнює часу, за який відбувається одне повне коливання.
Період коливань позначають символом Т (те). Одиниця періоду коливань в СІ — секунда:
[T] = с
3.Частота коливань це фізична величина, яка чисельно дорівнює кількості повних коливань, які здійснює тіло за одиницю часу.
Позначають частоту коливань символом ν («ню») і обчислюють за формулою:



Одиниця частоти коливань в СІ — герц (Гц):

Як між собою пов’язані період  коливань та  частота коливань?


Які бувають коливання?
Виведемо маятник зі стану рівноваги та відпустимо. Маятник почне коливатися. Такі коливання називають вільними.
Якщо маятника не торкатися, то через певний час амплітуда його коливань помітно зменшиться, а ще через якийсь час коливання припиняться зовсім.
Затухаючі коливання – це коливання, амплітуда яких із часом зменшується.
Затухають із плином часу вільні коливання гойдалки і била дзвоника, коливання струни гітари і гілки дерева тощо.

Коли ви зафарбовуєте щось олівцем, то олівець під дією вашої руки здійснює вимушені коливання. Ці коливання триватимуть увесь час, поки ви дієте на олівець, і не затухатимуть.
Незатухаючі коливання — це коливання, амплітуда яких не змінюється з часом.
Наприклад, доки працює механізм швацької машинки, голка здійснює вимушені незатухаючі коливання.
Застовування коливань: маятник Фуко.


4. Розв’язування задач
1.Тіло за 2,5 хвилини здійснило 20 повних коливань. Знайдіть період та частоту коливань тіла.
2. Частота коливань математичного маятника дорівнює 12 Гц. Знайдіть період коливань маятника. Скільки коливань здійснить маятник за 1,5 хвилини?
3. За 6 хвилини тіло здійснило 800 коливань. Який шлях пройшло тіло за цей час, якщо амплітуда коливань дорівнює 5 см?

5. Підсумок уроку.
1. Дайте визначення коливального руху.
2. Наведіть приклади коливань.
3. Наведіть приклади маятників.
4. Що таке математичний маятник?
5. Дайте визначення амплітуди, періоду, частоти коливань. Як визначити ці фізичні величини? У яких одиницях їх вимірюють?
6. Яка існує залежність між частотою і періодом коливань?
7. Чим відрізняються вільні і вимушені коливання?
8. Які коливання називають затухаючими? незатухаючими?

6. Домашнє завдання. Вивчити § 15, Вправа № 15 (1-4)

Немає коментарів:

Дописати коментар